Functies en commissies

  • Vacatures
  • Functies en commissies

Vrijwilligersnieuws (vernieuwd: 20-02-2025)

Hier is een overzicht met vrij gekomen en recent ingevulde functies. Heb je belangstelling voor een vacature, of wil je eerst wat meer informatie? Neem dan contact op met de <vrijwilligerscoordinator(at)pallas67.nl>. Of spreek hem (Coen Akkerman) op de baan aan.

Gevonden

--

Gezocht

Wedstrijdsecretaris CD junioren voor seizoen 2026 De werkzaamheden zijn vooral in feb/mrt (verzamelen aanmeldingen) en dan mrt-sep het inschrijven en organiseren. Naar verwachting zal dat een uur per twee/drie weken zijn; allemaal computer- en e-mailwerk. Het gaat om de volgende taken:
  • Informatie/herinneringen sturen aan atleten en ouders mbt aanmelden voor wedstrijden + inzet ouders
  • Inschrijven voor wedstrijden (incl. betaling). Betreft uitsluitend wedstrijden (7 à 8) waar via de club voor moeten worden ingeschreven, dus gaat om stedenwedstrijden en de competitie; incidenteel een andere wedstrijd
  • Coordineren inzet juryleden (ouders) 2 à 3 per wedstrijd
  • Regelen vervoer (ouders)
Trainerscoördinator(en) jeugd De algemene coördinator ziet er op toe dat alle activiteiten ten aanzien van jeugdatletiek binnen de vereniging worden uitgevoerd. Bewaakt de uitstraling en van kwaliteit trainers en sluit (af en toe) aan bij de bestuursvergadering.  Mogelijk een extra coördinator die een aanspreekpunt is voor pupillentrainers, de jaarplanning in de gaten houdt, enkele keren per jaar een vergadering plant. Dit kan ook de algemene coördinator doen.
Vrijwilligerscommissieleden Om effectiever de interesse van leden voor deelname aan vrijwilligerswerk binnen de club in de gaten te hebben en, zo nodig, te werven voor bestaande vacatures of ad-hoc klussen is het gewenst om in (bijna) elke trainingsgroep een lid van de vrijwilligerscommissie te hebben. Deze commissie vormt als het ware een netwerk binnen de vereniging om snel geschikte kandidaten voor bepaalde taken te kunnen vinden. Inmiddels heeft zich één lid aangemeld hiervoor uit de dinsdag (vroeg) basisgroep. Die heeft zich vervolgens beschikbaar gesteld als vrijwilligerscoördinator dus graag meer uit andere groepen!
Soccie-leden De (twee) leden van de sociale activiteiten commissie zijn al geruime tijd geleden gestopt.  Ze willen graag worden opgevolgd! De belangrijkste taken zijn het organiseren van de nieuwjaarsborrel (samen met het bestuur), de BBQ (of iets dergelijks) en de clubdag (samen met de WOC). Verder ook soms ingeschakeld bij andere activiteiten. Wie neemt deze taak over?
Communicatie De Communicatiecommissie kan nog een web-redacteur gebruiken (WordPress-omgeving). We missen onder meer de inbreng van de jeugdleden bij de diverse media. Ook is er een extra webmaster nodig en is er behoefte aan een extra WAK-redacteur.
Coördinator en leden elektronische metingen wedstrijden Bij de wedstrijden die wij organiseren is er al een (klein) team actief betrokken bij het elektronisch meten van tijd (ET) en afstanden (EDM). Dit team heeft echter uitbreiding nodig. Zowel voor het coördineren van de werkzaamheden (b.v. opstellen van een rooster) als meer mensen met ET en EDM expertise. Maar ook voor uitbreiding. Er zijn tegenwoordig meer elektronische detectie systemen die bij atletiekwedstrijden worden gebruikt. Zoals bijvoorbeeld bij de afzetbalk van verspringen of een startinformatiesysteem (SIS). Hiervoor moeten we nog expertise ontwikkelen. Wie wil hier aan bijdragen?
Jeugdcommissie Wie wil de jeugdcommissie komen versterken en samen activiteiten organiseren? Je kunt aanvullend bijdragen aan het juniorenkamp of de pupillendag, maar het liefst organiseren we nog enkele andere recreatieve activiteiten. Zoals een keer aan het einde van het seizoen survivallen, of een keer minigolfen. We zoeken hiervoor ouders, maar ook oudere junioren zijn bijvoorbeeld van harte welkom.
Barvrijwilligers Kom helpen achter de bar, op trainingsavonden, maar ook tijdens wedstrijden. Je kunt het combineren met zelf een training volgen.
Meer jeugdtrainers Bij veel (junior) assistent-trainers komt er een tijd dat ze een vervolgstudie buiten Wageningen gaan doen. Er is dus altijd weer ruimte voor nieuwe assistent-trainers. Geschikt voor junioren, maar ook ouders en andere Palleten zijn van harte uitgenodigd. Voor opleiding wordt gezorgd!  Op maandag, woensdag, donderdag of zaterdag.
Helpende handen bij wedstrijden + jurycoördinator Bij de door ons georganiseerde (baan)wedstrijden is veel hulp nodig. Een jurydiploma is niet altijd nodig. Ook materiaal klaarzetten en opruimen hoort er bij. En hulp achter de bar en bij het verzorgen van koffie, lunch e.d. voor de juryleden. Het zou fijn zijn als hier meer vastigheid voor de wedstrijdorganisatie bij is, maar incidentele hulp is ook altijd welkom. Ook het ET -team (elektronische tijdwaarneming) kan nog uitbreiding gebruiken.

De jurycoördinator zorgt er voor dat er duidelijk is welke taken er zijn en wie wat gaat doen op welke wedstrijd. Wij organiseren 5 baanwedstrijden en een BVC per jaar, dus dit is een overzichtelijke taak. Naar een jury-coördinator zijn we nu al een aantal jaren naar op zoek en dit drukt op de al kleine wedstrijdcommissie (WOC). Kom helpen!

Klussers en tuiniers Diverse mensen hebben aangegeven wel te willen helpen met klussen in het clubhuis of in de tuin.  Om hier goed zicht op te houden graag de optie Contact/Verzendlijsten op de website gebruiken. Hier kan je je aanmelden voor één van de verzendlijsten (ClubhuisKlussen of Tuincommissie). Op die manier kan de organisatie van de klussen of het tuinwerk in één keer alle (potentiële) hulpkrachten bereiken. Om je op te geven log je in op de Pallaswebsite, gaat naar Voor leden en vervolgens Verzendlijsten. Daar wijst het zich verder wel. NB Als je niet zelf lid bent maar wel één van je kinderen, dan log je als je kind in. Bij het verdelen van de klussen horen we vanzelf dat je een ouder bent en geen kind ;-)

Beschrijvingen

De verschillende functies en commissies worden hierna beschreven. Welke personen nu de diverse functies vervullen, is te vinden op de Functionarissen-pagina. Hier volgt een tabel met snelkoppelingen naar de betreffende paragrafen:

Bestuur

Het (algemeen) bestuur van Pallas '67 bestaat uit ten minste drie personen en is belast met het besturen van de vereniging. Normaal bestaat het bestuur uit de voorzitter, de secretaris, de penningmeester en daarnaast een algemeen bestuurslid. Volgens een rooster van aftreden is elk bestuurslid op de ALV na 3 jaar aftredend. Dan vindt dan ook de (her)verkiezing plaats. Opvolging door nieuwe bestuursleden is noodzakelijk om er voor te zorgen dat Pallas zich blijft ontwikkelen. De ledenadministratie valt onder verantwoordelijkheid van de secretaris en is gedelegeerd aan de ledenadministrateur.
E-mail bestuur: <bestuur(at)pallas67.nl>
E-mail ledenadministratie: <ledenadministratie(at)pallas67.nl>

Kascommissie

De Kascommissie controleert vóór de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering (ALV) de financiële administratie steekproefsgewijs (en de hierop gebaseerde balans en exploitatierekening) en brengt hierover verslag uit aan de ALV. De commissie wordt door de ALV gekozen uit de leden, bedoeld in artikel 6 van het Huishoudelijk Reglement. De minimumleeftijd voor een lid van deze commissie is 18 jaar. De commissie bestaat uit drie leden (2 actieve en 1 reserve) die elk worden benoemd voor de duur van drie jaar en die volgens een rooster aftreden (nl. 2 jaar actief resp. 1 jaar reserve). De kascommissie wordt samengesteld tijdens de ALV en valt onder verantwoordelijkheid van het bestuur.

Vertrouwenspersoon

Pallas heeft een vertrouwenspersoon. Een veilig klimaat is belangrijk. Het kan zijn dat je jezelf in bepaalde situaties niet prettig voelt. De vertrouwenspersoon is er om jou hierbij te helpen. De vertrouwenspersoon van Pallas staat in contact met de vertrouwenspersoon van de Atletiekunie. Lees hier verder.
E-mail: <vcp.pallas67(at)protonmail.com>

Adviescommissie Onderscheidingen

De Adviescommissie Onderscheidingen toetst voordracht van toekenning "Lid van verdienste" aan de opgestelde criteria en stuurt het voorstel door naar het bestuur met argumentatie van goed- of afkeuring.

Vrijwilligerscoördinator

De mensen die de diverse taken uitvoeren doen dit op vrijwillige basis en worden dan ook vrijwilligers genoemd. En er is een functionaris die zich bezig houdt met het invullen van vrij gekomen functies: de vrijwilligerscoordinator. De coördinator is eigenlijk de personeelsmanager van de vereniging, kent de deskundigheid en bereidwilligheid binnen de vereniging, en zorgt waar nodig voor een goede begeleiding van de vrijwilligers. De vrijwilligerscoördinator formuleert (samen met het bestuur) een vrijwilligersbeleid en zorgt voor de uitvoering ervan.
E-mail: <vrijwilligerscoordinator(at)pallas67.nl>.

Communicatiecommissie

De communicatiecommissie verzorgt de interne en externe communicatie en promotie van de vereniging. Zij doet dit met publicaties in het clubblad de Wageningse Atletiek Krant (WAK), digitale media en in de traditionele media. Verder voert de comcie acties uit ter ondersteuning van activiteiten voor en door de vereniging. Hierdoor zijn de leden altijd goed op de hoogte. De webmasters vallen ook onder de comcie, evenals de WAK-redactie. De coördinator bezorging werkt samen met de hoofdredacteur van de WAK (de WAK wordt in Wageningen rondgebracht door een groep WAK-rondbrengers). Heb je mooie foto's en verhalen, dan kun je deze naar insturen voor publicatie op web en in de WAK.
E-mail: <communicatie(at)pallas67.nl>

Wedstrijd-organisatiecommissie (WOC)

De Wedstrijd-organisatiecommissie is belast met de gehele organisatie en regeling ten aanzien van atletiekevenementen, al dan niet in samenwerking met andere atletiekverenigingen of organisaties. De WOC stelt baan- en indoorwedstrijden, wegwedstrijden, veldlopen en activiteiten van recreatieve aard in het kader van het beleven van de atletieksport vast.
E-mail: <woc(at)pallas67.nl>

Wedstrijdsecretariaat

Het wedstrijdsecretariaat verwerkt alle uitslagen tijdens de wedstrijden en verzorgt de uitslagenlijsten.

Juryleden en opbouw- en baanploeg

Juryleden zijn noodzakelijk bij het organiseren van wedstrijden. Pallas organiseert zowel indoor als outdoor wedstrijden en prestatielopen, waarvoor veel mensen nodig zijn. Aanvulling is dan ook altijd zeer welkom ter vervanging van personen die na verloop van tijd stoppen met deze werkzaamheden. De Juryledengroep valt onder de WOC.
Om alle onderdelen op te bouwen tijdens een wedstrijd (denk aan hordes neerzetten en startblokken verplaatsen) en weer op te ruimen (of evt. het opruimen te begeleiden) is er de opbouw- en baanploeg.
E-mail: <juco(at)pallas67.nl>.

Recordbeheer

Recordbeheer beheert de Pallas Clubrecords en de Baanrecords van onze Blauwe Baan.

Wedstrijdsecretarissen

De wedstrijdsecretarissen regelen de inschrijvingen van Palleten voor competitie- of stedenwedstrijden. Zie de Functionarissen-pagina welke voor jou van belang is.

Baancommissie

De Baancommissie overlegt regelmatig met de eigenaar van de baan (Universitair Sportcentrum Bongerd) en medegebruikers over de onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden van de atletiekbaan. Zij zijn het contactpunt voor andere Palleten die klachten en wensen hebben t.o.v. van de baan en de omgeving daar van.
E-mail: <woc(at)pallas67.nl>

Materialencommissie

De Materialencommissie koopt materialen voor de vereniging. Verder beheert en onderhoudt ze de materialen die eigendom zijn van de vereniging.
E-mail: <materiaalcie(at)pallas67.nl>

Jeugdcommissie

De Jeugdcommissie organiseert evenementen specifiek voor de jeugdleden ter bevordering van de onderlinge contacten in de vereniging buiten de trainingen om. Zo worden gewoonlijk een keer per jaar een pupillenkamp en een juniorenkamp georganiseerd.
E-mail: <jeugdcie(at)pallas67.nl>

Stichting PCW (Pallas Clubhuis Wageningen):

Pallas huurt zijn clubhuis van de Stichting PCW. De stichting stelt contracten met de huurders op, regelt verzekeringen en bestuurt het clubhuis.
E-mail: <voorzitterPCW(at)pallas67.nl>

Clubhuisbeheercommissie

De Clubhuisbeheercommissie regelt het huurcontract met Stichting PCW, de inzet van vrijwilligers voor de bar, de schoonmaak en beheert het clubhuis.
E-mail: <clubhuisbeheercie(at)pallas67.nl>.

Clubhuisklusteam

Vele handen maken licht werk. Deze groep is beschikbaar om diverse klussen in het clubhuis uit te voeren. Dit is mede afhankelijk van de expertise van de klussers. Op deze groep kan een beroep worden gedaan door de "Commissaris Beheer" van de Clubhuis Beheercommissie.
E-mail: <clubhuis(at)pallas67.nl>.

Clubhuistuincommissie

De Clubhuistuincommissie zorgt voor het onderhoud van de grond rond het clubhuis m.n. de fruitbomen en de bessentuin. Andere taken zijn het grasmaaien in de bongerd, het onderhoud van het terras en het onkruid onder de duim houden dat vanaf het omringende hek de bongerd wil infiltreren.
E-mail: <tuincie(at)pallas67.nl>

Sponsorcie

De Sponsorcommissie motiveert bedrijven om middelen voor de vereniging beschikbaar te stellen, in natura dan wel in de vorm van financiële bijdragen (sponsorgelden). In vervolg op het werven van deze bijdragen draagt de sponsorcommissie zorg voor het samenstellen en afsluiten van sponsorcontracten. Om potentiële sponsoren te motiveren bijdragen te leveren aan de vereniging stelt de commissie sponsorpakketten samen om die bij potentiële sponsoren te promoten. Op de Sponsorwebsite zijn de huidige sponsors vermeld.
E-mail: <sponsorcie(at)pallas67.nl>

Sociale-activiteitencommissie

De Sociale-activiteitencommissie organiseert evenementen voor de gehele vereniging ter bevordering van de onderlinge sociale contacten. Meestal drie activiteiten per jaar: (1) gezellig samen eten na de clubdag in oktober; (2) de vrijwilligersborrel in november; en (3) de nieuwjaarsactiviteit/-borrel begin januari. Maar de commissie biedt ook ondersteuning bij ad hoc activiteiten.
E-mail: <soccie(at)pallas67.nl>

Contactouders

Bij Pallas werken we voor stedenwedstrijden per leeftijdcategorie met zogenaamde contactouders. Dit zijn ouders die gedurende het hele stedenwedstrijdseizoen contactpersoon zijn voor hun groep. Contactouders zorgen dat er op de wedstrijddag ouders zijn die rijden en die de groep begeleiden. Bij Athletics Champs wedstrijden zitten jongens en meisjes in 1 team van minimaal 6 tot 12. Elk team wordt begeleid door twee ouders. Contactouders verzorgen dus het contact tussen de club (de ploegleider) en de ouders van deelnemende pupillen.

Trainers

De trainers verzorgen de trainingen bij de vele groepen van pupillen tot masters binnen Pallas. Er zijn verschillende soorten loopgroepen, die zich specialiseren in verschillende afstanden, verschillen in ambitie en loopomgeving. Op de baan worden daarnaast de technische atleten en de bootcampgroep getraind. Zie hiervoor het trainingsrooster. Trainerscoördinatoren zorgen voor het contact tussen trainers onderling en trainers en bestuur. Ze zorgen voor continuïteit in het trainersbestand en organiseren bijeenkomsten om kennis te vergroten, zoals informatie over voorkomen en omgaan met blessures.
E-mail jeugd: <trainingco.jeugd(at)pallas67.nl>
E-mail volwassenen: <training(at)pallas67.nl>

Praktijkbegeleiders trainers

Bij het volgen van een trainersopleiding van de Atletiekunie worden de cursisten bijgestaan door één van onze gecertificeerde Praktijkbegeleiders.