Jeugd

Jeugd

Deze pagina bevat de belangrijkste informatie voor (ouders van) jeugdleden.

Wil je proeftrainen? Dat is leuk, je mag 4x vrijblijvend meedoen. Stuur wel minimaal een dag vantevoren een mailtje met naam, geboortedatum, (nood)telefoonnummer en de geplande datum om te beginnen. Dit is nodig om te voldoen aan COVID-19maatregelen. Je ontvangt dan ook meer informatie. Voor pupillen (5 t/m 11 jaar) zijn er daarnaast ook speciale open trainingen via Sam Sportief: Proef Atletiek! Deze zijn nog 15/17 maart 2021 en 12/14 april 2021. Maar kom vooral ook op andere momenten meedoen.

Een leven lang bewegen

Onze trainers zijn opgeleid door de Atletiekunie. Hier hebben ze leren training geven volgens het LTAD-model ('Long term athlete development'). Het volgende plaatje geeft dit model weer:

Dit betekent dat bij de jongere pupillen (5/6-8/9 jaar) het fundament wordt gelegd voor een sportief leven. De nadruk ligt hier op de ontwikkeling van motorische vermogens. "Veel en veelzijdig bewegen op een speelse manier" is het motto. Bij wedstrijden staat het plezier staat voorop. De focus ligt op het leren en plezier maken.

Bij de oudere pupillen en de jonge junioren (8/9-11/12) gaat het om de essenties van de verschillende atletiektechnieken te leren. Hierbij blijven de trainingen een veelzijdig karakter houden, waarbij de nadruk ligt op de verdere ontwikkeling van coördinatieve vermogens.

Bij volgende groep junioren (11/12 –15/16 jaar) staat het leggen van een fysieke basis centraal. De belastbaarheid van de atleet moet worden vergroot, om later hard te kunnen trainen. We besteden verder aandacht aan een verdere ontwikkeling van atletiek specifieke vaardigheden. Het is aan het eind van deze fase dat kinderen een bewuste keuze (kunnen) gaan maken voor hun verdere atletiek- of sportcarrière. Voor de meeste kinderen stond tot nu toe het plezier voorop. Dat zal zo blijven, maar enkelen gaan nu heel bewust kiezen voor de prestatieve kant en halen daar hun plezier uit.

De oudste groep junioren (15/16-18/19) kan meer trainingsbelasting aan. De kinderen die kiezen voor 'training op hoog niveau' richten zich naast het verhogen van capaciteit, nu ook meer op vermogen. Er wordt meer wedstrijdgericht getraind. Ook leren deze atleten leren wat het betekent om op niveau te presteren. Voor de kinderen die kiezen voor 'levenslang bewegen' staat centraal dat ze op plezierige wijze atletiek kunnen beoefenen, met eigen doelstellingen en motieven als uitgangspunt. De één sport vanwege sociale ontmoeting, een ander komt naar de training omdat hij zich door beoefening van de sport mentaal en fysiek fitter wil voelen.

Trainingsaanbod

Wij geven onze jeugd de mogelijkheid om samen met leeftijdsgenoten te trainen. Zie bij trainingsaanbod jeugd meer over hoe wij trainen en hoe vaak je kunt trainen. Trainingen zijn niet verplicht. Je kunt zelf kiezen hoe vaak je traint. Natuurlijk is het wel belangrijk om twee of drie keer in de week aan sport te doen, maar dat kan natuurlijk ook deels bij een andere sport zijn.

Pallas heeft twee groepen speciaal voor kinderen met ASS (autisme spectrum stoornis). De atleten van de ASS-groepen zijn tussen de 8 en 18 jaar oud. Op de pagina voor de ASS-groepen is meer informatie te vinden.

Leeftijdsindeling en wedstrijdlicentie

Bij Pallas kun je lid worden vanaf ongeveer vijf/zes jaar. Op deze leeftijd is het wel belangrijk dat de kinderen open staan voor aanwijzingen van de trainer en bij de training blijven. De trainer kan vragen om lidmaatschap nog een jaartje uit te stellen.

Een (jeugd)lid gaat officieel per 1 november van het jaar, bij de start van het indoorseizoen, door naar de nieuwe categorie. In de praktijk is dat na de clubdag in oktober. Jeugdleden hebben standaard een wedstrijdlicentie bij de Atletiekunie.

  • Pupillen mini: tot en met het jaar dat je 7 wordt
  • Pupillen C: jaar dat je 8 wordt
  • Pupillen B: jaar dat je 9 wordt
  • Pupillen A: jaren dat je 10 (eerstejaars) en 11 (tweedejaars) wordt
  • Junioren D: jaren dat je 12 (eerstejaars) en 13 (tweedejaars) wordt
  • Junioren C: jaren dat je 14 (eerstejaars) en 15 (tweedejaars) wordt
  • Junioren B: jaren dat je 16 (eerstejaars) en 17 (tweedejaars) wordt
  • Junioren A: jaren dat je 18 (eerstejaars) en 19 (tweedejaars) wordt

Info over de contributiekosten staat hier.

Trainingstijden

De meeste jeugdleden trainen op maandag en/of woensdag op de baan:

  • Pupillen: 16.45 - 17.45 uur
  • CD-junioren: 18.00-19.30 uur
  • AB-junioren: 18.00-19.45 uur

Vanaf de B-pupillen zijn er bostrainingen op zaterdagmorgen. Vanaf de C-junioren is er, voor echt gemotiveerde kinderen en na uitnodiging van de trainers, een aanvullende kracht-/baantraining op donderdag van 19.00-20.30 uur.

De ASS-groepen trainen op donderdag tussen 16.45-17.45 uur op een verder lege baan.

Voor een aanvullende beschrijving van het trainingsaanbod, kijk je hier. Het complete rooster met trainers en locaties staat hier.

Trainingsregels

Vanzelfsprekend is (sociale, emotionele en lichamelijke) veiligheid tijdens de training belangrijk. Daarom is het belangrijk dat de kinderen luisteren naar de trainer, en aanwijzingen opvolgen. Materiaal blijft liggen waar het ligt, totdat de trainer anders zegt. Andere kinderen pesten is natuurlijk uit den boze. De trainers kunnen niet altijd alles zien. Praat met de trainer als er wat is. Mocht dat niet mogelijk zijn, Pallas heeft ook een vertrouwenspersoon die naar jou luistert.

Kleding/schoenen

In de zomer is een korte broek of legging en t-shirt voldoende. Bij Runnersworld Ede zijn onze groene loopshirtjes in alle maten verkrijgbaar (deze zijn niet geschikt voor wedstrijden). In de lente en herfst dragen de atleten vaak een dunne tight/legging met een t-shirt met lange mouwen en een dun jasje. In de winter is het tijd voor kleding in laagjes met als basislaag thermokleding. Een warme thermobroek is aan te bevelen, zeker als de temperatuur onder de 5-10 graden komt. Een atletiektraining is niet hetzelfde als een lange duurloop namelijk, het is intensiever en je moet ook wel eens pauze nemen. In de winter kan het dragen van handschoenen tijdens de training fijn zijn. Neem altijd een jas mee naar de training, zodat als het toch koud of nat was, je warm naar huis kunt fietsen.

Let bij schoenen op dat de zool zeer buigzaam moet zijn naar alle kanten. Controleer of je de schoen goed dubbel kan buigen en of er voldoende flexibiliteit is als je de voorkant ten opzichte van de hak draait. Sommige bekende en onbekende hardloopmerken houden onvoldoende rekening met het lage gewicht van kinderen en zijn te stug. Vervolgens is het zoeken naar een lichte schoen met een klein hoogteverschil tussen de voorkant en de hak. Een dikke hak is namelijk slecht voor de loopbeweging. Vermijd schoenen met een corrigerend blok erin of met 'extra steun', dit is echt onnodig voor kinderen. Hier vind je een algemeen verhaal over goede kinderschoenen. Er zijn ook trainers en kinderen bij Pallas die lichte en minimalistische schoenen ('barefoot') hebben.

Bij de juniorentraining is het aan te raden om altijd je spikes (schoenen met puntjes) mee te nemen. Ook als je werpschoenen hebt (of oude tennisschoenen), neem je deze mee naar de training. Pupillen trainen in principe niet met spikes.

Wedstrijden

Iedereen weet natuurlijk dat atleten individueel aan wedstrijden mee doen. Toch kent de wedstrijdatletiek ook een grote teamcomponent. Vanaf de junioren is er een competitie vanuit de Atletiekunie. Hier doet iedereen zijn eigen onderdelen en worden de punten opgeteld voor het team. Bij de pupillen en jongere junioren is er (ook) een serie stedenwedstrijden. In dit geval doe je met zijn allen dezelfde onderdelen en tellen de besten mee voor de teamuitslag. Wij vinden deze wedstrijden belangrijk, omdat ze je leren omgaan met wedstrijdstress, en het clubgevoel vergroten. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk en gezellig. Ook het bosloopjescircuit waar wij aan meedoen, de BVC, vinden wij belangrijk. En tot slot de Clubdag aan het einde van het zomerseizoen is een leuke en gezellige, onderlinge wedstrijd op eigen baan.

Vanaf de B-pupillen is het meedoen aan deze wedstrijden gewenst. Wedstrijden horen net zo bij atletiek als bij voetbal of hockey.

Teamwedstrijden

Meer informatie en de mogelijkheid tot opgeven is aan het begin van het outdoorseizoen te vinden op de volgende pagina's:

Individuele wedstrijden

  • Elk crossseizoen organiseert Pallas in samenwerking met de studentenvereniging een cross in het bos bij ONO. Deze loop maakt deel uit van het BVC-circuit van in totaal 4 loopjes in Kwintelooijen, Hoekelum en Rhenen. Voor de pupillen is er elke keer een 1km-loop. Voor de junioren worden de afstanden telkens wat langer, in overeenstemming met de richtlijnen van de Atletiekunie. Daarnaast organiseert Pallas zelf ook de Belmonte Scholierenloop half maart.
  • De Clubdag in oktober heeft een wisselend programma voor de baanatletiek, soms met ludieke onderdelen.
  • Wedstrijden in de buurt of nationale wedstrijden staan ook in de agenda van deze website opgenomen en worden via de app gepromoot. De hele wedstrijdkalender staat op atletiek.nu. Zoals de indoorwedstrijden in het Omnisport in Apeldoorn, een trainingspakkenwedstrijd in Ede, A-games in Soest, CD-spelen, van Nederlandse Kampioenschappen tot een zomerwedstrijd in Veenendaal.

Opgave, kosten en rijden bij wedstrijden

  • Individuele opgave voor baanwedstrijden en indoorwedstrijden gaat over het algemeen via atletiek.nu. Je betaalt via die pagina, per onderdeel of meerkamp. Ouders maken zelf afspraken over het rijden.
  • Voor het bosloopcircuit waar wij aan meedoen, kun je je zelf opgeven via de pagina van het BVC-circuit. Je betaalt via die pagina. Ouders rijden de kinderen zelf.
  • Pallas '67 bepaalt per jaar welke teams meedoen aan stedenwedstrijden en competities. Deelnamekosten aan competitiewedstrijden betaalt de vereniging dan ook zelf. De interne opgave voor deze teamwedstrijden gaat via de bovenstaande links (onder teamwedstrijden). Voor de teamwedstrijden wordt vervoer geregeld. De hulp van ouders is hierbij onontbeerlijk.

Wedstrijdkleding

De atleten van Pallas zijn herkenbaar aan hun groenwitte wedstrijdhemden of -topjes en zwarte broek. De wedstrijdkleding is bij de Atletiekunie verplicht bij competitie en nationale wedstrijden. Bij Pallas '67 vinden we het ook belangrijk om onze eenheid uit te stralen en vinden we het bij alle wedstrijden gewenst om het clubtenue aan te hebben. Je kunt bij de Runnersworld Ede wedstrijdsinglets en -topjes aanschaffen. Bij pupillen kan vaak wel een hemdje geleend worden van deze of gene. Vergeet niet veiligheidspeldjes mee te nemen om je startnummer op te spelden. Bij kouder weer bevelen we aan een thermohemd of t-shirt onder het hemdje dragen.

Trainingscoördinatoren

Bij Pallas zijn er trainerscoördinatoren die regelmatig met de trainers overleggen over het reilen en zeilen. Voor de jeugd zijn dit:

  • Janine van Hofweegen
  • Linda van de Lagemaat

Sociale activiteiten

Bij de pupillen en de junioren wordt 1x per jaar een kamp georganiseerd. Voor de pupillen is dat in oktober, voor de junioren in maart. Daarnaast zijn er andere activiteiten, bijvoorbeeld bijzondere trainingen voor de pupillen als de Sinterklaastraining, lichtjestraining of bij de laatste training van het schooljaar. Wij staan ook open voor suggesties voor /of de organisatie van meer activiteiten! Neem contact op met de trainers.

Inzet ouders

Ouders zijn belangrijk voor het reilen en zeilen van Pallas '67. Het duidelijkste is dat bij wedstrijden: zonder chauffeurs, begeleiders en juryleden is het überhaupt niet mogelijk om aan wedstrijden mee te doen. Bij de pupillen zijn per team van maximaal 11 kinderen 2-3 ouders nodig voor de begeleiding. De planning/inzet wordt geregeld door de wedstrijdsecretaris en de contactouders van de pupillengroepen. Ook bij de junioren worden chauffeurs en hulp/juryleden gevraagd, ook bij een uitwedstrijd. Je kunt jurylid worden door het volgen van een korte cursus. Maar ook zonder jurydiploma is je hulp welkom.

Er zijn verschillende commissies die je hulp goed kunnen gebruiken.

Jeugdnieuws

Onregelmatig verzenden wij een nieuwsmail  naar (de ouders van) jeugdleden. Die mail bevat actuele informatie over trainingen, wedstrijden, etc. We sturen die jeugdnieuwsmail naar de e-mailadressen zoals die bij ons bekend zijn. Verslagen van wedstrijden en foto's kun je vinden in de WAK, het clubblad dat 6x per jaar uitkomt, of op deze website. Stuur ook hiervoor zelf verslagen en foto's in.

Tegenwoordig hebben alle pupillengroepen en de meeste juniorengroepen een appgroep. De trainers kunnen je hier aan toe voegen, zodat je op de hoogte bent van het laatste nieuws en eventueel bij onduidelijkheden vragen kunt stellen. Heel handig, ook met wedstrijden.

 

Meer informatie

De onderstaande links geven meer informatie wat op deze website te vinden is:

 

 

 

Jeugdnieuws

Wedstrijdaankondigingen

  • Sinds kort mogen ook de volwassenen een onderlinge wedstrijd doen. Dat doen wij dan ook op 27 juni. Voor de opvulling mogen ook de junioren meedoen. Het programma is bijzonder gevuld, dus er is altijd wat voor je te vinden. Van sprint, horden, middellang, 5km, werpen en springen. We kunnen ook altijd hulp gebruiken in

  • Zaterdag 8 mei deden ondanks de vakantie toch nog 31 junioren van Pallas mee met de tweede onderlinge wedstrijd. Ook dit keer waren er weer bijzondere onderdelen als polshoog en Zweedse estafette. In totaal deden er zes teams van Pallas ’67 mee. Hoogtepunt qua puntenbijdrage was de 110m horden van Krijn (MU18) in 15,17 s

  • Zaterdag 17 april deden bijna 50 junioren van Pallas mee met een onderlinge wedstrijd. Omdat de wedstrijd tegelijkertijd gold als een virtuele competitiewedstrijd van de Atletiekunie, waren er zeer veel onderdelen. Ook onderdelen die wij zelf misschien niet zo snel zouden doen, zoals 4x 400m estafette en polsstokhoogspringen. En dan zeker niet allemaal op een