Pupillentraining #3

Pupillentraining #3

Ook deze week weer een nieuwe training voor de pupillen van Erwin en Luca.

Lees meer ›

Getagd met

HIIT #1 en #2

HIIT #1 en #2

Elk weekend verschijnt een korte training van meer en minder intensiteit ter vervanging van de HIIT op maandag. Hier de eerste 2. Lees meer ›

Loopblog Joop Ernst #5

Loopblog Joop Ernst #5, zondag 5 april

Het leuke van lopen met de groep is dat je vroeg opstaat. In mijn geval om half acht. Aankleden, rustig ontbijten en tien over negen in de auto naar de Bongerd. Nu kon ik uitslapen en ging tegen twaalf uur de deur uit.

Eerst naar landgoed Kernhem. Op het pad dat ik wilde nemen, liep een echtpaar met hond. Dan maar over de verharde weg blijven lopen. Even verder wel het bos in. De Doesburger Molenweg op en de frisse lucht in. Nou ja, frisse lucht, tot het stukje waar een boer aan het gieren was geweest.

Langs de Doesburger molen. De wieken gewoon in de korte rust. Dus geen coronadoden op de Doesburger Eng. Dan tussen twee huizen een onverhard pad in. De Doesburger Engweg.

In de verte boven de bomen het topje van De Koepel. Rechtsaf en weer links en na de Goorsteeg weer het bos in langs een aantal grafheuvels. En omhoog naar De Koepel. Vers water pakken bij de “pomp”, die eigenlijk gewoon een kraan is. Dan weer verder. Allemaal bospaden tot de Hessenweg.

Als ik uit het bos kom: tegenwind. Dan de route maar aanpassen. Rechtsaf De Goorsteeg in en dan linksaf in de beschutting van het bos. Op de verdere route is veel gekapt, waardoor ik paden waar ik al jaren loop bijna niet meer herken. Het laatste stukje door het Edese bos naar huize Kernhem en dan ben ik al weer bijna thuis.

 

Update 3 – Olympic Challenge

Update 3 – Olympic Challenge

De estafette gaat steeds sneller! We hebben nu 1053,1 km afgelegd in 103 uur, 35 min. en 2 seconden. We zijn Grenoble gepasseerd en gaan nu naar Albertville.

Het is nog mooier geworden op de webpagina waar je je kilometers kunt doorgeven: olympic challenge

Als je je kilometers hebt ingevuld, zie je direct de totaalstand. Ook de loper op de kaart loopt naar dat punt! Er zijn ook links bij de Olymnpische steden geplaatst, waar je direct op de Wikipedia pagina komt met alle informatie over de betreffende Olympische Spelen.

Zo werden er mooie prestaties neergezet door Nederlandse schaatsers in 1968 in Grenoble (Kees Verkerk, Ard Schenk en Stien Kaiser). En wat recenter, in 1992 in Albertville, door Bart Veldkamp, Falco Zandstra en Leo Visser. Chamonix, waar we ook bijna langskomen, was de plaats waar de allereerste Olympische Winterspelen werden gehouden, in 1924.

Oefeningen om straks weer fit de bergen in te gaan

Oefeningen om straks weer fit de bergen in te gaan

De Koninklijke Nederlandse Bergsport Vereniging heeft een aantal oefeningen voor thuis om straks weer fit de bergen in te gaan. Misschien iets voor onze mountaintrailrunners?

Marathon lopen op balkon

Marathon lopen op balkon

Frederike informeerde me op onderstaande artikel in NRC. Zo slecht hebben wij het hier nog niet, schreef ze. Inderdaad, wij wonen misschien wel de mooiste omgeving van Nederland en mogen nog naar buiten. Bos, Binnenveld of uiterwaarden zijn toch een stuk leuker dan 7 meter balkon.

Hans.

Leuke thuisgymoefeningen voor de pupillen

Leuke thuisgymoefeningen voor de pupillen

Op internet zijn allerlei leuke thuisgymoefeningen te vinden. Ondermeer op deze site: https://www.gymspiratie.nl/corona-thuis-gymmen-voor-je-leerlingen/. Een van de “huiswerkoefeningen” (letterlijk :-)) heb ik hier bijgevoegd.

Groet Janine.

Lekker-bewegen-bij-huis-week-12

Update 2 – Olympic Challenge

Update 2 – Olympic Challenge

Donderdag 2-4-2020:

Er komen steeds meer estafettelopers bij, daardoor gaat het ook steeds sneller.  Vanaf zaterdag 28 maart t/m donderdag 2 april hebben we totaal 476 km gelopen in 46 uur en 16 minuten! We hebben nu  Parijs bereikt (475 km). Parijs heeft de tweede officiële Olympiade in 1900 georganiseerd en ook de Olympische Zomerspelen van 1924. En na Tokio in 2021 is het opnieuw Parijs waar in 2024 de Olympische Zomerspelen gehouden gaan worden. Vanaf Parijs gaan we door richting Grenoble.

Nog een tip: wil je direct de totale afstand zien als je je eigen training hebt doorgegeven, gebruik dan de Pallaswebsite: onder Prestaties staat de webpagina Pallas Olympic Challenge (wel even inloggen).  Of gebruik deze link:  olympic challenge.

Over Parijs volgen hier nog wat opmerkelijke feiten:

1900:

  • 1900 Was het jaar van de tweede officiële Olympiade, na de Olympische spelen van 1896 in Athene.
  • Vrouwen mochten voor het eerst op beperkte schaal (golf en tennis) deelnemen.
  • Alvin Kraenzlein (VS) won de 60 meter vlak, de 110 en de 220 m horden, en het verspringen. Zijn record van vier individuele overwinningen bij het atletiek op een enkele Spelen staat nog steeds.
  • Tijdens de voorrondes van het verspringen leidde de Amerikaan Meyer Prinstein, die wereldrecordhouder in die discipline was, met een sprong van 7 meter 17. Vanwege zijn religieuze overtuigingen besliste hij echter niet mee te doen aan de finale die op zondag werd afgewerkt. In de finale wist zijn landgenoot Kraenzlein een centimeter verder te springen. Prinstein kon zijn verlies in het verspringen wreken door het hink-stap-springen te winnen.
  • Een van de meest populaire sporters in Parijs was de Amerikaan Ray Ewry, die door de Parijzenaars de ‘rubberman’ werd genoemd. Ewry won op dezelfde dag de drie springnummers zonder aanloop (die nu niet meer op het programma staan). Hij won het hoogspringen met 1 meter 65, het verspringen met 3 meter 21 en het hink-stap-springen met 10 meter 58. De prestatie van Ewry was des te opmerkelijker omdat hij op vijfjarige leeftijd door polio getroffen was en op eigen houtje aan zijn revalidatie had gewerkt.
  • De Amerikaan John Tewksbury was eveneens zeer succesvol op de Spelen. Hij won in totaal vijf medailles: goud op de 200 m en de 400 m horden, zilver op de 60 en de 100 m en brons op de 200 m horden.

1924:

  • Duitsland bleef uitgesloten omwille van de Eerste Wereldoorlog. Daarentegen was er voor het eerst een grote aanwezigheid van Afrikaanse en Aziatische landen.
  • Het feit dat het aantal deelnemende landen toenam van 29 tot 41 gaf aan, dat de Olympische Spelen steeds meer werden gezien als belangrijke, internationale gebeurtenis. Dit werd verder versterkt door de aanwezigheid van meer dan duizend journalisten.
  • De vliegende Finnen Paavo Nurmi en Ville Ritola domineerden het langeafstandslopen. Nurmi won eerst de 1500 meter (3.53,6) en ongeveer een uur later ook de 5000 meter (14.31,2). Nurmi zou later ook nog de individuele veldloopwedstrijd winnen. Ritola won de 10.000 meter met een nieuw wereldrecord (30.23,2) en de 3000 meter 3000 meter steeple, en werd tweede achter Nurmi op de 5000 meter en in het veldlopen. Samen met de rest van het Finse team wisten beide heren ook nog de 3000 meter en het veldlopen bij de teams te winen. Het Finse loopsucces werd gecomplementeerd met de overwinning van Albin Stenroos op de marathon. Verdere Finse successen waren er in het speerwerpen, waar Jonni Myyrä won, en de moderne vijfkamp, waar het goud ging naar Eero Lehtonen.
  • De Britten Harold Abrahams and Eric Liddell wonnen medailles op de 100 en 400 meter. Hun verhaal vormde de basis voor de film Chariots of Fire.

(Bron: Wikipedia)

Loopblog Joop Ernst #3

Loopblog Joop Ernst #3

31 maart stond er baantraining met korte intervals op het programma. Dan volg ik altijd mijn eigen programma. Zo ook nu. Vanmorgen heb ik dan ook de stoute schoenen aangetrokken voor mijn eigen intervaltraining. Het werd een training van acht keer een minuut hardlopen met ook een minuut wandelen als rustpauze. Uiteraard ben ik hierbij de wijk niet uit geweest.

Daarna heb ik mijn normale hardloopschoenen aangetrokken en ben vertrokken voor een duurloop van een dikke 12 kilometer vanaf mijn huis door de wijk en langs de spoorlijn naar De Klomp en via de N224 terug. Langs het spoor dacht ik een kievit te horen en ja hoor, daar liep er een over het terrein van een kwekerij. Mijn eerste van dit jaar.
Joop Ernst

 

Thuis is gelukkig de Veluwe

Thuis is gelukkig de Veluwe

Thuiswerken betekent meer zituren. Ons geluk is dat de Veluwe dichtbij is. En ‘s avond is het nu langer licht. Daarbij is de lucht nu schoner. Kies de stille locaties en ga (hard)lopen. Trainerstip: een rustige en lange warming-up is nu extra belangrijk na al dat thuiszitten! Geef je systemen alle tijd (>20 minuten) om te schakelen van passief naar actief. Dit is blessurepreventief. Op een lage intensiteit wat langer bewegen verbetert niet alleen je duurvermogen, ook je weerstand!

Heb je meer tijd, minder stress, kortom veel energie over; train dan vaker in de week. Is je lichaam na een lange w-up en half uurtje rustige duurloop helemaal ‘aan’, doe dan wat intensiever loopwerk. Intervallen met enkele minuten hoger tempo afgewisseld met rustiger duurloop om enigszins te herstellen, en dat herhaal je 4 tot 8x. Of ga 5 tot 10x vlot een heuvel op,  en rustig terug naar beneden. Niet te steil, zodat je in je ideale loopstijl kunt blijven klimmen. Of doe een reeks dynamische krachtoefeningen of de bekende 7-minute-workout.

De intensieve onderdelen hoeven niet in elke training. Alleen rustig duurlopen is de basis van je uithoudingsvermogen. Daarin mag je veel tijd doorbrengen.  Dat tijdsbestek elke week met 5 minuten verlengen, is ook grensverleggend, maar niet té. Kun je daarna weer fris thuis aan de slag!

Van de trainers Hans Wilmink en Arjen van Druten