Thuis is gelukkig de Veluwe

Thuis is gelukkig de Veluwe

Thuiswerken betekent meer zituren. Ons geluk is dat de Veluwe dichtbij is. En ’s avond is het nu langer licht. Daarbij is de lucht nu schoner. Kies de stille locaties en ga (hard)lopen. Trainerstip: een rustige en lange warming-up is nu extra belangrijk na al dat thuiszitten! Geef je systemen alle tijd (>20 minuten) om te schakelen van passief naar actief. Dit is blessurepreventief. Op een lage intensiteit wat langer bewegen verbetert niet alleen je duurvermogen, ook je weerstand!

Heb je meer tijd, minder stress, kortom veel energie over; train dan vaker in de week. Is je lichaam na een lange w-up en half uurtje rustige duurloop helemaal ‘aan’, doe dan wat intensiever loopwerk. Intervallen met enkele minuten hoger tempo afgewisseld met rustiger duurloop om enigszins te herstellen, en dat herhaal je 4 tot 8x. Of ga 5 tot 10x vlot een heuvel op,  en rustig terug naar beneden. Niet te steil, zodat je in je ideale loopstijl kunt blijven klimmen. Of doe een reeks dynamische krachtoefeningen of de bekende 7-minute-workout.

De intensieve onderdelen hoeven niet in elke training. Alleen rustig duurlopen is de basis van je uithoudingsvermogen. Daarin mag je veel tijd doorbrengen.  Dat tijdsbestek elke week met 5 minuten verlengen, is ook grensverleggend, maar niet té. Kun je daarna weer fris thuis aan de slag!

Van de trainers Hans Wilmink en Arjen van Druten