Opentrainingenweek

Van 7 tot en met 12 september staan alle trainingen bij Pallas open voor geïnteresseerde meetrainers, van jong tot oud! Ben jij van Pallas en ken jij nog iemand die wel eens atletiek wil uitproberen, maar er nog niet aan toe is gekomen? Dit is een mooie aanleiding om iemand mee te nemen.

Waarom zou je nu beginnen? Iedereen mag altijd al 4x vrijblijvend meetrainen. Met deze opentrainingenweek bieden we een laagdrempelige mogelijkheid om samen met andere nieuwelingen mee te doen. Hieronder gaan we in op de trainingen voor de jeugd, en hardloop-, atletiek en conditietraining voor volwassenen. Mocht je trouwens willen beginnen met hardlopen, dan start 19 september een nieuwe cursus.

Jeugd

Heb jij zin in een leuke en afwisselende hardlooptraining van de baan af? Op 7 september moet je je dan je kans grijpen.

  • Kinderen van geboortejaren 2008 tot en met 2011 starten om 9:30 uur voor een Campustraining. Dit keer verzamelen bij het clubhuis van Pallas op de Bongerd. De jongere kinderen trainen in principe nog niet mee met deze training.
  • Oudere jeugd verzamelt vanaf 10:00 uur in het Arboretum.

Onze open jeugdtrainingen op de atletiekbaan zijn op maandag 9 september en woensdag 11 september.

  • De kinderen van 2008 en jonger (pupillen) trainen van 16:45-17:45 uur. Je kunt al vanaf 5 jaar meedoen aan atletiek. Bijna alle ‘geboortejaren’ hebben een aparte trainingsgroep. Je kunt verzamelen bij het clubhuis en je wordt van daaruit verder geholpen naar de juiste trainer. Je ouders kunnen dan mooi bij het clubhuis blijven kijken of nog snel even boodschappen doen. De training is heel divers. Spelletjes, hindernisbanen, estafettes en verschillende atletiekonderdelen: gooien, springen en rennen. Speciaal voor de open training drinken we na afloop een frisse limonade.
  • De junioren trainen van 18:00-19:30/19:45. De jongere junioren leren alle atletiekonderdelen, van speerwerpen, hoogspringen, hordenlopen tot aan de 800m. Atletiek daagt jou uit om alles te kunnen! Vanaf ongeveer 16 of 17 jaar kun je je meer specialiseren in een richting of besluiten meerkamp te trainen. De junioren willen graag bewegen, gezond zijn en zichzelf verbeteren, maar er is zeker ook tijd voor gezelligheid.

Hardlopen volwassenen

Op 7, 8 en 11 september zijn de open looptrainingen van de baan af.

  • Zaterdag 7 september: De bosgroep, open voor alle beginnende tot gevorderde hardlopers, verzamelt om 9:30 uur bij de start van de Scheidingslaan. Na afloop van de training is er tijd voor meegebrachte koffie. Een groep wedstrijdatleten middellang traint vanaf 10:00 uur vanaf de start van de Scheidingslaan.
  • Zondag 8 september: Op zondag lopen onze midden- en langeafstandlopers een duurloopje. Ze beginnen om 9:30 uur. De middengroep verzamelt bij sportpark De Zoom, de langeafstandwedstrijdgroep op de Bongerd.
  • Woensdag 11 september: Op woensdagochtend doet een kleine groep lopers van de middengroep een rustige duurloop. Verzamelen om 9.30 uur bij de start van de Scheidingslaan.

Daarnaast zijn er de open baantrainingen. Deze zijn op dinsdag 10 september en donderdag 12 september. Zowel om 19:00 uur als om 20:30 uur starten de middengroepen. De andere hardloopgroepen (middellange- of langeafstandwedstrijdatleten) starten alleen om 19:00 uur. Na afloop van de trainingen stelt het bestuur een gratis kopje koffie of thee beschikbaar.

Mocht je trouwens denken, ‘beetje saai rondjes lopen’, dan heb je gelijk dat we soms wel rondjes lopen. Maar saai? De trainers doen hun best om de training zo leuk en uitdagend mogelijk voor jou te laten zijn, op een gezonde manier. En telkens weer anders, ook regelmatig een training van de baan af. Bij hardlopen komt ook looptechniek kijken, dus loopscholing. En krachtoefeningen. Dus alleen saai rondjes lopen, nee..

Atletiek volwassenen

Tegelijkertijd met de open baantrainingen van de hardlopers is er een open training voor technische onderdelen (dinsdag 10 september en donderdag 12 september van 19:00-20:30 uur). Dus sprinten tot 400m, ver- en hoogspringen, kogelstoten, discus- en speerwerpen. Ongeveer de helft van de training gaat op aan oefeningen voor kracht, techniek, en lenigheid. De andere helft train je voor een technisch onderdeel of de sprint.

Conditietraining volwassen

Speciaal voor de opentrainingenweek kun je op maandag 9 september kennismaken met de HIIT. Een kort en intensief programma. Het hoofdprogramma van de training begint strak om 20:30 uur. Je moet voor die tijd zelf je warming-up hebben verzorgd. Daarna is het zaak de hartslag omhoog te krijgen met cardio- en krachtoefeningen. Na 30 minuten is het programma voorbij, maar voel je je goed getraind! N.B. Deze training is normaal niet open voor beginners vanwege de snelheid van de training en soms complexe oefeningen.

Op donderdag 12 september om 20:30 uur start de open Pallas Bootcamp. De eerste helft van de training komt een beetje overeen met wat de atleten van de technische onderdelen een uur eerder doen: oefeningen met kracht, techniek, lenigheid en wat loopscholing. Maar dan begint het hoofdonderdeel waarin over het algemeen hardlopen en oefeningen elkaar afwisselen. De snelheid is variabel, we houden ook wel van sprintjes. Soms met horden erbij. Vaak bevat de training een spelelement.

Meer informatie

Meer informatie staat in het trainingsrooster en de uitleg van de trainingen (volwassen | jeugd). Je kunt ook mailen naar avpallas67@gmail.com voor meer informatie.