Spartathlon

Dit is een nieuw artikel naar aanleiding van een interview van Jos Stuyt met Nitish Zuidema, lid van het Sri Chinmoy marathon team Amsterdam en ultraloper. Het eerste artikel verscheen in 2018 in de WAK en beschreef de activiteiten van het Sri Chinmoy marathon team en gaf een heel globaal overzicht van ultralopen in Nederland. Dit artikel gaat in op een bekende ultraloop, de Spartathlon, die elk jaar in Griekenland wordt gelopen. De Spartathlon heeft een afstand van 245,3 kilometer, en men moet deze afstand binnen 36 uur volbrengen. Elk jaar doet er een aantal Nederlanders mee met deze loop, maar het zouden er meer kunnen zijn. Nederland mag maximaal 25 deelnemers afvaardigen

Spartathlon

Nitish liep zijn eerste Spartathlon in 2011. Hij werd bijgestaan door een Duitse coach, Susameepan, die goed Grieks praat. Dankzij deze coach heeft hij zijn eerste Spartathlon kunnen volbrengen. Hij kreeg maagklachten na 100 kilometer, en Susameepan maakte een mueslipap voor hem, waardoor hij helemaal opknapte.

Tijdens de Spartathlon heb je te maken met eten (en drinken), mensen, verkeer en klimaat. Vooral eten en drinken is belangrijk, omdat je het zelf in de hand hebt.

Omdat je heel lang loopt, moet het eten tijdens het hardlopen verteren. De vloeibare drank gaat meestal wel goed. Tot 100 kilometer afstand is eten nog niet zo belangrijk. Na de 100 km wordt eten (en drinken) belangrijk, ook al vóór je met de loop begint. Voor hele lange lopen moet je zorgen dat je de dagen ervoor goed gegeten hebt. Je kunt taperen, dat is minder trainen in de dagen voor de lange loop, en goed eten waardoor je gewicht toeneemt. Tijdens de loop heb je een maaltijd nodig als je meer dan 100 km loopt. Gevaar is dat je te veel eet, waardoor je last van je maag krijgt. Meestal gaat dit weg als je koolzuurhoudende drank drinkt, of gewoon water of gemberthee.

Al na een half uur tijdens een hele lange loop begint Nitish te eten. Broodje jam, broodje kaas, noten, soep, aardappelen. Aardappel werkt goed tegen maagklachten.

Zorg er ook voor dat je goed uitgerust bent voor zo’n lange loop. Een zware werkweek vóór het lopen van een Spartathlon is dan dus niet zo’n goed idee.

Pas ervoor op dat de drank die je laat bezorgen in de drankposten niet de hele dag in de volle zon staat. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de maagproblemen van Nitish tijdens zijn eerste Spartathlon. En een raad die geldt voor alle lopen waaraan je deelneemt: experimenteer niet tijdens een wedstrijd, doe dat vooral tijdens trainingslopen.

De Spartathlon is een wegwedstrijd, dus er wordt vrijwel geheel over wegen gelopen. Er zijn 75 verzorgingsposten onderweg waar van alles te krijgen is: brood, aardappelen, pastamaaltijden, tomaat, augurk, fruit en dranken thee, soep, koffie, jus, water, bronwater en cola. Elke post geeft duidelijk aan hoe ver de volgende post is, en wat de uiterlijke tijd is dat je moet binnenkomen. Verzorging van de deelnemers door helpers/buitenstaanders en/of masseur bijvoorbeeld, is alleen mogelijk bij aangegeven posten. Als je je hier niet aan houdt, volgt onherroepelijk diskwalificatie. Gebruik van mobiele telefoon is verboden. Als je gesnapt wordt, volgt meestal diskwalificatie. Je kunt je eigen bevoorradingstassen op diverse verzorgingsposten laten bezorgen.

Er kunnen 400 lopers meedoen aan de Spartathlon. De kwalificatie-eis voor vrouwen is 204 kilometer in 24 uur en voor mannen 216 kilometer in 24 uur, gelopen in een loop die voorkomt op de lijst van de organisatie van de Spartathlon . Alle tijden gelopen tijdens andere lopen, ook als ze zwaarder zijn of anderszins moeilijker zijn, gelden niet als kwalificatie. Als je 100 kilometer loopt binnen de 10 uur, of 180 kilometer in 24 uur kun je met de loting meedoen. De uitkomst van die loting is vaak niet goed te voorspellen omdat dat weer afhangt van hoeveel lopers meeloten van andere landen. Als je in een jaar uitgeloot wordt, heb je het jaar daarop dubbel kans om mee te doen. Je moet natuurlijk wel weer elk jaar kwalificeren voor de loting.

Voor Nederland mogen maximaal 25 deelnemers in een jaar meedoen. Dat aantal wordt nooit gehaald.

De Spartathlon kun je opdelen in 3 stukken:

1e stuk: tot Korinthe

De start is om 07.00u in Athene. Tot Korinthe is het ongeveer 80 kilometer. Dit eerste stuk moet je relatief snel lopen, ongeveer 8.5 kilometer per uur. Dosering is belangrijk op dit eerste stuk, je bent nog fris en wilt wellicht wat op het schema gaan inlopen. De valkuil is dat je veel te veel energie verliest. Het kan namelijk zeer warm zijn op het eerste stuk, waarvan de eerste 20 kilometer ook nog langs een snelweg loopt. Daarna gaat het parcours over in een rustiger straatweg. De kunst is om Korinthe in redelijke staat te bereiken.

2e stuk: Peleponesos, Sangas pas over

Nu begint het donker te worden. Zorg er hier dus voor dat je een tas hebt, met zaklantaarn en/of hoofdlichten. Zorg voor voldoende batterijen. Het gemiddelde tempo (door de organisatie bepaald) gaat nu omlaag tot een gemiddelde van 7 kilometer per uur, maar het is donker, en verder op de Sangaspas gaat de weg over in niet meer dan een smal pad, tot over de top. Het kan hier heel koud zijn en ook misten en regenen, dus het advies is om vlak voor de Sangaspas je tasje met warme kleren en regenkleding af te geven. Je loopt soms door modder en water, en het kan glibberig zijn. Een enigszins geruststellende gedachte is niettemin dat de verzorgingsposten op tussen 2.5 en 4 kilometer loopafstand zijn, en zelfs op het parcours lopen mensen van de organisatie de lopers in de gaten te houden. Nitish liep zo in de nacht heel geconcentreerd en stond ineens oog in oog met een parcourswacht.

Over de Sangaspas loop je weer naar beneden, waarna er een grote verzorgingspost is op 172 kilometer. Nitish verwisselde hier van kleding en schoenen. Bij deze post wordt de nacht afgesloten en begint de dag.

3e stuk: vanaf kilometer 172 tot Sparta op 245 kilometer

Dit is een stuk langs een provinciale weg, er is maar 1 richting mogelijk. Je gaat weer een pas van 900 meter over en vanaf 215 kilometer is het nog 30 kilometer vals plat omlaag naar Sparta dat op ongeveer 100 meter hoogte ligt. Op deze laatste etappe omlaag naar Sparta kreeg Nitish last van zijn knie, maar ook nu weer bood zijn Duitse coach in 2011 oplossing: rescuespray. Hij kon na ruim 34 uur aantikken op de voet van koning Leonidas.

Na het volbrengen van de Spartathlon worden alle deelnemers de volgende dag met een bus teruggereden naar Athene.

Getagd met